De blauwe oceaan
De Blue Ocean Strategy (BOS), gaat over kiezen. Kiezen om niet de concurrentie aan te gaan maar om in plaats daarvan te focussen op onontgonnen markten. Richt je op de markt waarin jij kunt uitblinken. Waarin kun jij je als accountant / adviseur onderscheiden? Focus je dan daarop in plaats van op alle diensten waarvan er vele aanbieders zijn en waarvan de marges onder druk staan.
Al 10 jaar is het boek ‘De blauwe oceaan’ en de Blue Ocean Strategy (BOS) een begrip onder adviseurs, managers, ondernemers en marketeers. Er werden in 10 jaar tijd ruim 3,5 miljoen exemplaren van verkocht.
In dit boek beargumenteren Kim en Mauborgne dat hevige concurrentie alleen maar leidt tot een groep concurrenten die strijden om een kleine winstmarge. Deze strategisch aanpak is gebaseerd op een uitgebreide studie onder 150 bedrijven en is gericht op creatie of ontdekking van de nog onontgonnen markt: de blauwe oceaan.
Een betere samenvatting van deze aanpak en de inhoud van het boek konden wij niet maken, buiten dat wat Toolshero.nl hierover al geschreven heeft.
Dit boek is onder andere:
– Een WallStreet Journal- en Bloomberg Businessweek-bestseller;
– Opgenomen in de Leadership Hall of Fame van Fast Company;
– Een van de ‘Best Business books of the Last Decade’ volgens onder ander 800-CEO-Read en Thinker50.
Ik heb het boek inmiddels 2 keer gelezen en blijf scherp uitkijken naar blauwe oceanen in de accountancy branche. Heb jij jouw blauwe oceaan in de accountancy al gevonden? Laat het ons dan weten!
Het boek is te bestellen bij Bol.com.