Scroll Top

Leestip: Briljante businessmodellen

De inhoud van dit artikel

Briljante businessmodellen

De markt verandert continu. Ook binnen de accountancy verandert de behoefte van de klant en hierop moet je als organisatie inspelen. Het kan zijn dat het dan binnen jouw kantoor anders moet. Je laten inspireren door bedrijven uit anders branches met briljante businessmodellen is een manier om op nieuwe ideeën te komen om binnen de accountancy toe te passen. Het boek Briljante businessmodellen biedt deze inspiratie en geeft voorbeelden die in de praktijk toepasbaar zijn.

De briljante businessmodellen zijn verschillend, maar wel allemaal visie gedreven vanuit de overtuiging dat het anders moet. En zeker ook baanbrekend in het leven van mensen en de ongeschreven regels in de branche. Verder zijn ze volhardend, radicaal en consequent.

In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op wat de fundamenten zijn van briljante businessmodellen (over visie en branding).

Hoofstuk 2 neemt je mee in wat een businessmodel nu eigenlijk is. Hierin worden de volgende aspecten behandeld:
– Verschillende marktsegmenten;
– Klantwaarde;
– De levering;
– De operatie.

In hoofstuk 3 wordt dieper ingegaan op waardecreatie en het totaalkader

Vanaf hoofdstuk 4 wordt aan de hand van inspirerende voorbeelden ingegaan op verschillende aspecten aangaande businessmodellen en hoe bepaalde bedrijven hierin succesvol zijn/zijn geweest:

– VOC & Raiffeisen het fundament hebben gelegd voor NV en coöperatie.
– Efteling & AFC Ajax onuitwisbare herinneringen maken.
– Ristorante D’O & Iittala het verhaal op tafel krijgen.
– Albert Heijn & Home Plus bieden wat mensen nog niet weten te willen.
– Duvel & Illy b(r)ouwen met ambachtelijke producten.
– IKEA & LinkedIn de klant aan het werk zetten.
– Zara & Zappos klantcontact de macht geven.
– Aravind & NH zorg aan veel meer klanten bieden voor lagere prijzen.

Het boek is geschreven door Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer op ’t Hoog en is te koop bij Managementboek.

Briljante businessmodellen