Clubhouse! En 6 andere online marketing tips inzetten voor jouw accountantskantoor?

Clubhouse! en 6 andere online marketing tips die jij kunt inzetten voor jouw accountantskantoor?marketing voor accountant

Als accountant en MKB adviseur ben je graag bezig met het helpen van je klanten. Daardoor heb je minder tijd om nieuwe klanten te vinden. Toch is het belangrijk om regelmatig nieuwe klanten aan te trekken en om bestaande klanten te binden. Maar hoe doe je dat laagdrempelig?

Wat je onder andere kunt doen is aan marketing doen. En niet zomaar marketing, ‘’online marketing’’. Misschien is dat iets waar je weinig over weet. Er zijn talloze marketingactiviteiten die jij kunt uitvoeren of laten uitvoeren om ervoor te zorgen dat MKB bedrijven jouw accountantskantoor online goed weten te vinden.

Waarom online marketing?

Het zal je niet ontgaan zijn, we zijn allemaal steeds meer online actief.  Maar wat kan online marketing voor jouw kantoor betekenen?

Ook binnen B2B verandert de klantreis en het zoekgedrag van de klant, namelijk 67% van nieuwe klanten binnen B2B hebben minimaal 1 online contactmoment voordat zij tot een beslissing overgaan. Een potentiële klant heeft in sommige gevallen zelfs 5 of meer online contactmomenten nodig. Toch staat online marketing binnen de B2B in de kinderschoenen. Binnen de accountancy is online marketing een vrij onbekend begrip en daarom kun jij je juist onderscheiden door online marketing toe te passen voor jouw kantoor.

 

Wat kan ik voor mijn accountantskantoor doen?

Nu je weet waarom online marketing belangrijk is voor je kantoor, willen we graag ingaan op wat online marketing kan betekenen voor jouw accountantskantoor. De onderdelen die we hieronder behandelen zijn:

  • LinkedIn;
  • SEO (zoekmachineoptimalisatie);
  • Blog;
  • E-mailmarketing;
  • Webbinars;
  • Podcasts en Clubhouse;
  • Onderscheidend vermogen.

LinkedIn als marketingmiddel

Met LinkedIn kun je connecties maken met andere werkenden, werkzoekenden en bedrijven. Hiermee breid je kosteloos en snel je netwerk uit. Door relevante informatie te delen op LinkedIn bereik je veel mensen. Dit kan met je persoonlijke account, maar ook met een bedrijfsaccount met de naam van je kantoor.
Met relevante informatie bedoelen we informatie die potentiële klanten inspireert, die men waardeert en die (potentiële) klanten leuk vinden. Jouw bestaande netwerk zal je berichten ‘’interessant’’ vinden, reageren en gaan delen waardoor hun netwerk het bericht ook gaat zien. Hiermee doet jouw netwerk eigenlijk de marketing voor jou en jouw accountantskantoor.
Door het bericht aan te vullen met 3 á 4 hashtags (#) is het bericht beter te vinden door de doelgroep.

In de praktijk zien we dat heel veel kantoren dezelfde, vaak vaktechnische, kennis deelt en ook nog eens op dezelfde dag. Vaak wordt deze content ter beschikking gesteld door branche organisaties, een heel waardevol en mooi initiatief. Het delen van dezelfde content leidt in de praktijk echter tot minder goede vindbaarheid door zoekmachines als Google.

Tip
Onze tip op dit vlak is: herschrijf deze berichten/content enigszins en geef hier je eigen personal touch aan. Dit is vaak al heel eenvoudig te doen door hier een voorbeeld(berekening) aan toe te voegen.

 

SEO om vindbaar de worden op zoekmachines

Met SEO (zoekmachineoptimalisatie) zorg je ervoor dat je website zo hoog mogelijk rankt op de zoekresultaten door Google. Met andere woorden, hiermee zorg je ervoor dat jouw doelgroep jouw website kan vinden via Google. SEO bestaat uit on-page en off-page optimalisatie.

On-page optimalisatie
On-page optimalisatie bestaat uit technische optimalisatie en content. Met technische optimalisatie wordt bedoeld, het zorgen dat de website technisch op orde is. Is de website dat niet, dan kunnen zoekmachines niet of minder goed bij de website komen. Dit zorgt voor een minder goede ranking op Google. Onder technische optimalisatie valt ook de snelheid van de website. Hoe sneller een pagina laadt, hoe eerder je stijgt in de zoekmachine. PageSpeed Insights is een handige gratis SEO-tool om de technische kant van de website te testen.

Met content wordt bedoeld: het aanbieden van zinvolle informatie voor je doelgroep. Dit kan in de vorm van teksten schrijven en het laten zien van filmpjes en afbeeldingen op de website. Door zoekwoorden toe te voegen in deze content, waarop jij gevonden wilt worden, word je nog beter vindbaar (op deze zoekwoorden).

Off-site optimalisatie
Met off-site SEO wordt bedoeld, eigenlijk alles wat je doet buiten de website om makkelijker vindbaar te worden. Onderdelen hiervan zijn Linkbuilding en het delen op Social Media. Linkbuilding houdt niets anders in dan het hebben van relevante externe links op andere websites naar jouw website toe. Door hoogwaardige links te hebben naar je website, ziet Google dat je website populair is. Hierdoor stijg je in de zoekresultaten.

Tip
Laat iemand met ervaring met SEO kijken naar de website van je accountantskantoor. De expert kan helpen met het zoeken naar kansen om de SEO van je website te verbeteren.

 

Blogs en artikelen om kennis en expertise te delen

Een blog of artikel is misschien wel het bekendste voorbeeld van content op websites. Het belangrijkste is dat een blog een zeer succesvol instrument is om te communiceren met je doelgroep. Binnen een blogpagina kun je bijvoorbeeld inspiratie, kennis en klantverhalen delen met je doelgroep.  Binnen B2B is blogs schrijven één van de makkelijkste manieren om online gevonden te worden door je doelgroep. Kortom met een blog kun je al je kennis delen en door daar relevante zoekwoorden in te verwerken, word je beter vindbaar op Google. Ook het delen van een blog op social media kan extra bezoekers naar je website trekken.

 

E-mailmarketing om je klanten en leads te attenderen

Je (potentiële) klanten op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen, product (dienst) updates, interesseren en binden via e-mailmarketing is een krachtig middel. De bekendste vorm van e-mailmarketing is een nieuwsbrief. Maandelijks of vaker je klantenbestand een mail sturen met relevante info is een goede manier om je (potentiële) klanten betrokken te houden bij je accountantskantoor. Doe dit echter wel gericht, stuur relevante informatie naar de ontvanger. Wanneer je dit niet doet creëer je hetzelfde effect als de hele stapel reclame brochures die ongevraagd door de brievenbus worden verspreid.

Er zijn twee type marketingstrategieën die je kunt gebruiken bij e-mailmarketing, namelijk pull- en push strategie of een combinatie hiervan. Met push marketing probeer je je potentiële klanten met push berichten over te halen om voor jouw accountantskantoor te kiezen.  De nadruk bij push marketing ligt op het promoten van het product of dienst die je aanbiedt.

Bij pull marketing ligt de nadruk op het informeren en gestructureerd overhalen van de potentiële klant. Dit doe je door op de behoefte of vraagstuk van de klant in te spelen. Naar onze mening is pull marketing een betere strategie, omdat je hierdoor waarde creëert door waardevolle informatie te bieden aan de potentiële klant.

Om e-mailmarketing uit te voeren heb je een CRM-systeem of een e-mailmarketingplatform nodig. Mailchimp is bijvoorbeeld een laagdrempelig platform dat veel gebruikt wordt voor onze e-mailmarketing activiteiten. Het is snel in het gebruik voor het opzetten en versturen van e-mailmarketingcampagnes. Ook kun je met Mailchimp met behulp van een handig dashboard, analyseren  wat je campagnes opleveren. Mailchimp is al gratis te gebruiken.

 

Webinars om je expertise te delen

Misschien heb je webinars bijgewoond in het verleden. Een webinar is niks anders dan een online lezing of presentatie aan een groep mensen. Het verschil tussen een webinar en seminar is dan ook dat een webinar online is en een seminar fysiek. Het voordeel is dan ook dat deelnemers kunnen deelnemen aan de webinar vanuit hun eigen omgeving en device. Bij een webinar horen en zien de deelnemers alleen de spreker. Een webinar is ideaal voor het delen van kennis aan de deelnemers. In het geval van de MKB-accountant kunnen dit MKB ondernemers zijn binnen of buiten je klantenkring.

Waarom webinars gebruiken als marketing uiting?

Een webinar kan net dat laatste zetje geven aan ”prospects”. Door jouw kennis en expertise te delen kun je je (potentiële) klanten overtuigen van jouw toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen.

 

Podcasts en clubhouse om je missie en visie te delen

Podcasts

Ook podcasts zijn tegenwoordig heel populair. We luisteren tegenwoordig regelmatig naar podcasts op Spotify, iTunes en websites als Juke.nl. Door naar experts te luisteren binnen jouw vakgebied leer je continu. Ook jij kan dit als accountants- of MKB adviseur doen. Een podcast is een on-demand internet/radio-gesprek en is ideaal om gesprekken met professionals en experts binnen jouw vakgebied te delen. Ideaal dus om bijvoorbeeld de missie en visie van jouw accountantskantoor te delen.

Welke podcasts zijn er binnen de accountancybranche?

Binnen de accountancybranche zijn er weinig Nederlandstalige podcasts te vinden op Spotify.  Toch is er eentje die wij ter inspiratie willen uitlichten, namelijk Vitamine A: Nieuwe podcast voor accountants. In deze podcast spreekt Sven Budding met gasten over visies, ontwikkelingen en nieuwtjes binnen de accountancybranche.

Clubhouse

De kans is groot dat je al ooit van Clubhouse gehoord hebt. Paar maanden geleden was Clubhouse nog vrij onbekend, maar sinds maart is Clubhouse bekend bij een groter publiek. Ook accountants hebben Clubhouse ontdekt. Maar wat is Clubhouse? De app Clubhouse is niks anders dan een socialmedia app voor het delen van kennis, inspiratie en om contact te leggen met andere uit bijvoorbeeld de accountancybranche.

In de app kun je in ‘rooms’ gesprekken voeren met andere of meeluisteren. Het is daarom te vergelijken met een podcast, alleen bij Clubhouse is het gesprek live. Gebruikers van Clubhouse  kunnen zelf een room beginnen en meedoen aan andere rooms.

Voordelen van Clubhouse:

  • Clubhouse is kosteloos te gebruiken.
  • Live interactie met klanten en andere accountants.
  • Netwerkmogelijkheden (in korte tijd veel nieuwe mensen ontmoeten).

Nadelen van Clubhouse:

  • Momenteel enkel te downloaden en gebruiken door Apple gebruikers (men is wel bezig met een Android app).
  • Achteraf zijn de gesprekken niet terug te luisteren (opnames maken is niet mogelijk).
  • Je moet een persoonlijke uitnodiging ontvangen van iemand die al actief is op Clubhouse.

Deelnemen aan Clubhouse?

Ook in de accountancybranche zijn verschillende rooms op Clubhouse. Ter inspiratie zijn hieronder een tweetal rooms uitgelicht:

  • Dirk Kreijkes en Reindert Doorn (DOCCO) de club “The Future of Accounting”. Zij hosten elke maandagmiddag om 16:15 een andere thema omtrent ontwikkelingen in de accountancybranche.
  • Hakan Koçak (PwC) en Arif Dursun (KPMG) de club “Busy Season Talks”. Ook zij hosten iedere week. Zij hosten iedere dinsdagavond om 20:45 en de gesprekken zijn informele gesprekken over opleiding en carrière kansen binnen de accountancybranche.

 

Onderscheidend vermogen

De manier waarop jij je onderscheid ten opzichte van je concurrenten is een belangrijk detail. Zeker nu hebben ondernemers meer behoefte aan goed advies. Vaak wordt geschetst dat accountants er alleen maar zijn voor de administratie, het maken van jaarrekeningen en het bieden van fiscale dienstverlening. Maar als accountant kun je veel meer betekenen. Bijvoorbeeld door het bieden van goed advies. Jouw onderscheidende factoren moeten bekend zijn bij je (potentiële) klanten. Daarom is het belangrijk om jouw ‘’Unique Selling Points’’, of de “Unique Buying Reasons” voor klanten, te tonen in je marketinguitingen op zowel social media als op jouw website.

Hoe doe je dit?

Zorg dat de bezoekers van je website in 1 oogopslag zien waarin jij onderscheidend bent ten opzichte van andere accountants- kantoren. Dit kun je bijvoorbeeld doen met mooie banners, titels en teksten op de homepagina.

Wat je kunt doen op LinkedIn is het benoemen van je ‘’Unique Selling Points’’ in de benaming van je functie. Ook kun je in de berichten die je plaatst vermelden wat je doet en wat voor advies je kunt geven.

 

Ik wil me onderscheiden!

Lees onze 5 tips over hoe jij je met jouw accountantskantoor kan onderscheiden van andere accountants en accountantskantoren.

WIL JIJ JOUW kantoor en KLANTEN HELPEN BIJ HET REALISEREN VAN MEER WINST EN WAARDE?

Het (MKS®) ManagementKompasSysteem® is een methodiek speciaal ontwikkeld voor het begeleiden van MKB ondernemers. Met als hoofddoel: inzicht, focus, rust en meer winst.

Het MKS bestaat uit handvatten die je helpen bij het adviseren van iedere ondernemer, groot of klein en onafhankelijk van de branche.

Met het MKS zorg je voor:

  • Stuurinformatie;
  • Onderscheidend vermogen;
  • Een gestructureerde en inspirerende adviesmethode;
  • Een concrete aanpak om te werken aan rendementsverbetering en waardecreatie;
  • Een nieuwe verdienmodel gebaseerd op toegevoegde waarde;
  • Nog meer plezier in het werk.
Wat is mks
Vind je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk en help ons nog meer professionals te bereiken!