Scroll Top

Bedrijfseconomische begeleiding begint met een goede 0-meting

Menig ondernemer stelt zich de vraag: “Ben ik financieel gezien wel goed bezig en hoe kan ik meer grip krijgen?” Hulp bij het beantwoorden van deze vraag begint met een 0-meting. Dat geeft een eerste, te begrijpen inzicht in omzet, winst en kosten.

Leestijd ca. 10 minuten

Dit artikel gaat in op stap 1 van het 3 stappenplan.


Waarom is zo’n 0-meting van belang?

Eigenlijk is het antwoord heel logisch. Het is het startpunt. Het is de actuele situatie op dít moment. Je geeft er de ondernemer inzicht mee in zijn huidige situatie. Deze 0-meting wordt bovendien voor de ondernemer te begrijpen en beter te vatten als je het op een juiste manier weet te vertalen. De winst & verliesrekening op jaarbasis wordt uitgedrukt per capaciteitseenheid.

Stap 1 – De winst- & verliesrekening 

De winst & verliesrekening is in de 0-meting steeds het uitgangspunt. We hanteren onderstaand voorbeeld en gaan daarbij uit van 6.000 uur.


“Hoe maak van de winst- & verliesrekening begrijpelijke informatie voor de ondernemer? Lees snel verder.”

Stap 2 – De hoofdparameter / capaciteitseenheid en de 0-meting

Waar kan de ondernemer invloed op uitoefenen? Wat is de eenheid die de capaciteit (output) bepaalt binnen een bedrijf? Een eenheid waar de ondernemer iedere dag zelf invloed op uit kan oefenen? Het wordt voor de ondernemer een stuk duidelijker als je de Winst & Verliesrekening uitdrukt in de voor de onderneming de beste hoofdparameter of capaciteitseenheid.

Capaciteitseenheden. Capaciteitseenheden zijn uren, kilogrammen, liters, m2, transacties, kilometers, orders, enz. Een mengvoederbedrijf kan denken in kilogrammen, een melkveebedrijf in liters en een transportbedrijf in kilometers.

Voor ca. 60%-70% van de bedrijven in het MKB is de capaciteitseenheid uren. Denk aan bijvoorbeeld de dienstverlening, productiebedrijven (niet massa), bouwbedrijven, enz.

De productieve uren zijn per bedrijf en per situatie verschillend. Hierbij dient o.a. rekening gehouden te worden met o.a. feestdagen, verlofdagen, ziekteverzuim en opleidingen.


“Hoeveel productieve uren maken de medewerkers bij jouw klanten? En per dag, per week en  per maand?”


Stap 3 – Het aantal werkbare dagen en de 0-meting

Werkbare dagen. De werkbare zijn per bedrijf en per situatie verschillend. Hierbij dient o.a. rekening gehouden te worden met, weekenden (open of gesloten) feestdagen en collectieve verlofdagen zoals de bouwvak of de kerstweek.

Werkbare dagen variëren per bedrijfstak. Het aantal werkbare dagen is het aantal ‘volledig operationele’ dagen. Bij de meeste bedrijven ligt dit tussen 220 en 260, vaak rond 230. Voor een webshop die 24/7 open is ligt dat dus totaal anders dan voor schoenenwinkel. En voor een strandtent ligt het ook weer anders dan voor een bruin café in de stad.

Werkbare dagen per cao. Het aantal vastliggende vrije dagen en het aantal feestdagen (bijv. Bevrijdingsdag) kunnen ook per cao zijn geregeld. Die kunnen dus ook per bedrijfstak en per onderneming verschillen.


“Hoe begroot je de omzet en de kosten per periode?”

Stap 4 – Bepaal het aantal werkbare dagen per maand

De seizoenfactor. Je wilt het aantal werkbare dagen bepalen om in een begroting rekening te kunnen houden met een eventueel seizoenspatroon. Omzet en kosten zijn dan toe te rekenen aan de periode waarin deze gerealiseerd worden. Dan is het wel van belang om de tijdeenheid een wegingsfactor mee te geven. De aannemer is bijvoorbeeld collectief op vakantie in juli en augustus, maar de strandtent draait dan op volle toeren. Daarnaast is dit een manier om de kosten per dag te kunnen bepalen.


“Wat is de kostprijs?  Wat zijn de kosten per dag? Hoeveel omzet moet er per dag worden gerealiseerd en met welke toegevoegde waarde?”

Stap 5 – Druk de winst- & verliesrekening uit per capaciteitseenheid

Door simpelweg de cijfers uit de winst- en verliesrekening klein te maken maak je hier direct (confronterende) informatie van voor de ondernemer. Zo ziet hij direct wat de omzet, kosten en winst per dag waren. Ook krijgt hij hiermee een sterke indicatie voor de kostprijs binnen zijn bedrijf.

Stap 6 – Begeleid de ondernemer naar meer grip

Met deze 0-meting heeft de ondernemer nu de beschikking over de belangrijkste stuurinformatie om het bedrijf mee op koers te houden. De ondernemer weet nu dat hij per uur € 66,67 aan toegevoegde waarde moet realiseren om een resultaat te kunnen behalen van € 6,67 per uur en een resultaat van € 40.000 op jaarbasis. Iedere dag moeten min. 26 uur productief worden gemaakt. Elke dag moet er € 1.565 aan kosten goed worden gemaakt.


Uiteraard is dit nog maar het begin van de bedrijfseconomische begeleiding van de klant. Als accountant/adviseur kun je met je berekening rekening houden met de actuele cijfers van het eerste kwartaal én je kunt helpen de omzet, kosten en het resultaat per uur te duiden door rekening te houden met eventueel tegenvallende opdrachten.

Mocht je meer informatie willen ontvangen over de bedrijfseconomische begeleiding, neem dan gerust contact op met ons via: info@mkgweb.nl of 0478-583150


Nieuws en tips. Volg onze website ons nieuws en onze blogs voor meer informatie over het gebruik. Wij zullen deze week een artikel publiceren hoe je laagdrempelig met behulp van de Rendementsanalyse & Quickscan op korte termijn ondernemers verder kunt helpen.
Dit artikel over de 0-meting s is onderdeel van stap 1 in de MKS aanpak.


Namens het hele team van de Management Kompasgroep wensen wij iedereen een goede gezondheid. Wij verwelkomen jullie zo snel mogelijk weer op op onze trainingen en masterclasses! En uiteraard geven wij graag online demo’s in deze tijd.


 

Afbeelding van Nattanan Kanchanaprat via Pixabay