Winst verhogen: 5 tips voor MKB-ers

Winst verhogen: 5 tips voor MKB-ers

5 tips voor het verhogen van winst voor MKB-ers:

Tip 1: Verhoog je verkooptarieven.

De meest effectieve en tevens meest spannende manier om je winst te verhogen is om je verkoopprijs te verhogen. Veel ondernemers durven dit niet, omdat ze bang zijn hun klanten te verliezen. Meestal is deze angst ongegrond. Klanten zijn niet alleen maar uit op de laagste prijs. Mensen en dus ook klanten veranderen niet graag. Als ze tevreden zijn over hun leverancier blijven ze het liefst. Dat wil niet zeggen dat je de verkoopprijzen ongeremd omhoog kunt stuwen, maar een beetje meer vragen kan vaak best!

Tip 2: Stuur op de capaciteit in je bedrijf.

Veel ondernemers hebben geen idee wat de daadwerkelijke capaciteit binnen hun bedrijf is. Ze denken het vaak wel te weten. Vooral in zogenaamde ‘urenbedrijven’ wordt de capaciteit door de ondernemer vaak te hoog ingeschat. Ze veronderstellen, dat hun medewerkers 1600-1700 uren productief zijn. Uit onze onderzoeken blijkt, dat dit zelden gerealiseerd wordt. Bepaal eens je daadwerkelijke capaciteit binnen je bedrijf, en welk deel je nog onbenut laat. Als je vervolgens je organisatie en werkprocessen zodanig inricht, dat je deze capaciteit wél benut, kun je veel extra geld verdienen.

Tip 3: Ken je kostprijs.

Zonder een goede kostprijsberekening ben je niet in staat een winstgevende verkoopprijs te bepalen. Er zijn allerlei methodieken in omloop om je kostprijs te berekenen. Wat je veel tegenkomt zijn rekenmodellen met achterhaalde aannames en oude tarieven. Hiermee doen veel MKB ondernemers zichzelf te kort. Terwijl het eigenlijk kinderlijk eenvoudig is. Deel je vaste kosten door je capaciteit, en voeg de kosten van materialen hieraan toe, en je hebt je break even kostprijs te pakken. Voeg daar je gewenste winstmarge aan toe en je bent klaar. De juiste kostprijs vormt de basis voor een goede verkoopprijs, en dus de winst onder aan de streep.

Tip 4: Werk vanuit een oprechte missie en kies je klanten daarbij.

Deze tip hangt samen met tip 1. Waarom doe je als ondernemer wat je doet? Waarom kom je daar je bed voor uit? Het is wetenschappelijk bewezen, dat klanten het besluit om een product of dienst aan te kopen nemen met de emotionele kant van hun brein. En deze wordt gevoed door de passie, die jij als ondernemer uitstraalt vanuit je hart. Natuurlijk moet de balans tussen wat je levert en de verkoopprijs rationeel ook kloppen. Maar of jij de deal krijgt of je collega ondernemer wordt bepaald door wat je uitstraalt. De klanten die je daarmee weet te raken zijn ook de klanten, die bereid zijn je te betalen. Ook al ben je niet de goedkoopste!

Tip 5: Werk met plezier.

Als je werkt met plezier heb je meer energie, kun je personeel beter motiveren en klanten enthousiasmeren. En dit werkt allemaal positief op je bedrijfsresultaat en ook op je gezondheid. Daag jezelf uit en blijf jezelf prikkelen. Maak elke dag iets af, en doe eens iets voor een ander. Als werken geen werken meer is hou je het heel lang vol en leidt je een gelukkig leven.