Voordelen van dashboarding voor de (adviserende) accountant
In een vorig artikel hebben we het gehad over de valkuilen van dashboarding en de zin en onzin van dashboarding. In dit artikel omschrijven wij de voordelen van het gebruik van dashboarding voor (adviserende) accountant. De robotisering heeft een grote invloed op de accountancy. Dit wordt niet altijd direct gemerkt, maar ook binnen ons vak ontkomen we niet aan de automatisering en digitalisering. Men maakt al veel gebruik van softwarepakketten met dashboards waarop je bijvoorbeeld de omzet, debiteuren en crediteuren ontwikkelingen kunt zien. Maar welke voordelen heeft de (adviserende) accountant bij het adviseren van zijn klanten?
Een dashboard met de juiste informatie
Om te beantwoorden wat de voordelen zijn, moeten we eerst antwoord geven op de vraag: Wat is een dashboard met de juiste informatie? Wij zien in de praktijk veel ondernemers die gebruik maken van ingewikkelde dashboards die eigenlijk niks zeggen. Op deze dashboards staat vooral informatie waarop de ondernemer niet kan sturen en die voor hem moeilijk te gebruiken is. Wat is dan een dashboard met de juiste informatie? In ons optiek is een dashboard pas goed wanneer het beknopt is en voor de ondernemer zelf te begrijpen is. Een goed dashboard voor het MKB heeft in de regel slechts 3 tot 6 operationele KPI’s (resultaatbepalers) nodig waarop een bedrijf te sturen is. Al deze KPI’s hebben direct invloed op het eindresultaat.
Met een dergelijk dashboard zijn er de volgende voordelen:
De ondernemer begrijpt jouw advies beter wanneer je dashboarding gebruikt
Zoals je weet, zijn ondernemers vaak ongeïnteresseerd wanneer het over cijfers gaat. Alleen het eindresultaat is voor hun een belangrijk getal en zij zijn liever bezig met het runnen van hun bedrijf. Het kan dan ook een uitdaging zijn voor jou om je advies over te brengen op de ondernemer. Wanneer je visueel en in één opslag kunt laten zien wat zijn bedrijf kan bereiken met het draaien aan slechts een aantal knoppen, dan zal de ondernemer dit beter begrijpen.
Signaleren van problemen met behulp van een dashboard
Wanneer je een proactieve adviseur bent, dan ben je betrokken bij de bedrijven van je klanten. Dit betekent ook dat jij je klant kunt attenderen wanneer je merkt dat de doelstellingen die zijn opgesteld, niet gehaald gaan worden. Je zal merken dat klanten waarderen dat jij er als een coach bent voor hen. En daar word jij als accountant voor beloond, waardoor je in de toekomst je klanten waarschijnlijk meer mag adviseren.
Een dashboard is overzichtelijk
Wanneer je gaat adviseren, dan heb je vaak veel cijfers waarmee je rekening moet houden. Dit is vaak onoverzichtelijk en daardoor moeilijker om over te brengen. Een dashboard zorgt ervoor dat je op een gestructureerde manier overzicht kunt houden en kunt adviseren.
Makkelijker analyseren van cijfers
Een dashboard kan ook gebruikt worden om cijfers te vergelijken met bijvoorbeeld concurrenten. Denk bijvoorbeeld aan benchmarkgegevens van de markt waarin je klant actief is. Maar ook het analyseren van interne informatie is makkelijker met een dashboard, omdat het meer overzicht geeft.
Cijfers gaan leven
Zowel voor jou als voor de ondernemer gaan de cijfers meer leven. Hoe komen ze tot stand? Waarom is er sprake van een bepaalde afwijking ten opzichte van de begroting? En, we hadden dit verwacht, hoe komt het dat de cijfers toch anders zijn? Dit meer en betere gevoel bij de cijfers zorgt er op den duur, vaak al binnen 3 maanden, voor dat je meer grip op de cijfers krijgt.
WIL JIJ JOUW KANTOOR EN KLANTEN HELPEN BIJ HET REALISEREN VAN MEER WINST EN WAARDE?
Het (MKS®) ManagementKompasSysteem® is een methodiek speciaal ontwikkeld voor het begeleiden van MKB ondernemers. Met als hoofddoel: inzicht, focus, rust en meer winst. Het MKS bestaat uit handvatten die je helpen bij het adviseren van iedere ondernemer, groot of klein en onafhankelijk van de branche.
Met het MKS zorg je voor:
- Stuurinformatie;
- Onderscheidend vermogen;
- Een gestructureerde en inspirerende adviesmethode;
- Een concrete aanpak om te werken aan rendementsverbetering en waardecreatie;
- Een nieuwe verdienmodel gebaseerd op toegevoegde waarde;
- Nog meer plezier in het werk.