Wendbare strategie op 1 a4
Een must read voor accountants die bezig zijn met de strategie van hun kantoor of met de strategie bij klanten. Het boek leest heel gemakkelijk, is praktisch toepasbaar en biedt een structuur en handvatten voor de toepassing. In de praktijk hebben wij bij het begeleiden van accountantskantoren o.a. veel te maken met de onderwerpen: Kompas, Leiderschap, Externe gerichtheid, Innovatie, Businessmodel, Werkorganisatie en Merk & Klant. Kortom zeer toepasbaar bij het vormen van de strategie van jouw kantoor.
In de accountancy zijn managementfilosofieën als LEAN steeds populairder aan het worden. Ze worden veelal gebruikt om continu processen te vernieuwen en verbeteren. Vaak gebeurt dit op korte termijn, maar wordt hierbij niet naar de lange termijn gekeken. Een totaalvisie met een onderliggend plan mist vaak. Een strategisch plan, een uitgestippelde koers die aansluit bij de snel veranderende wereld is nodig om wendbaar te blijven als kantoor. Hoe blijf je als kantoor wendbaar, werk je toch met kritische succesfactoren, en houd je rekening met de trends en bedreigingen in de markt?
Het boek ‘Wendbare strategie op 1 a4’ beschrijft hoe je jouw kantoor maar ook de bedrijven van jouw klanten wendbaar kunt maken op verschillende bedrijfsniveaus.
Hierbij gaat het boek o.a. in op de onderwerpen:
1. Kompas: Wat is de richting en wie gaat mee?;
2. Scope: Wat is de omvang van het transformatie vraagstuk?;
3. Leiderschap: Goed voorbeeld doet volgen;
4. Externe gerichtheid: Wat gebeurt er in, de markt, braches, bij klanten?;
5. Rolling strategy: Flexibel inspelen op veranderingen;
6. Innovatie: Gericht verbeteren en vernieuwen;
7. Businessmodel: Van strategie naar uitvoering;
8. Werkorganisatie: Bevlogen teamwork vormt de basis;
9. Technologie: ICT, wendbaar in systemen en in diensten;
10. Merk & Klant: Win hart, hoofd en routine;
Aan de slag!
Het boek is geschreven door Sjors van Leeuwen. In dit boek beschrijft hij hoe in korte tijd naar een succesvol wendbare strategie toe werkt. Om een duidelijke strategie voor jouw kantoor te maken kun je gebruik maken van het wendbaarheidscanvas. Het canvas is op 1 a4 in te vullen en geeft overzichtelijk weer wat onder andere de ambitie, omgeving, businessmodel, merkpositionering en organisatie is.
In het boek lees je over verschillende inzichten, ideeën en voorbeelden uit de praktijk waarbij wendbaar ondernemen centraal staat. Het boek is dan ook uiterst bruikbaar voor accountantskantoren die zich er van bewust zijn dat ook zij zich moeten blijven aanpassen, aan ontwikkelingen en veranderende omstandigheden in de markt en bij klanten.
Het boek is te bestellen bij Managementboek.