Scroll Top

Leestip: Strategy Beyond the Hockey Stick

De inhoud van dit artikel

Strategy Beyond the Hockey Stick

Over de 20% best scorende bedrijven & hoe prik jij door die Hockey Stick heen?

Afgelopen twee weken hebben we al 2 boeken van McKinsey uitgebreid samengevat. Het boek Strategy Beyond the Hockey Stick is daarmee het derde die gebaseerd is op de McKinsey aanpak. Het is een nieuwe en frisse benadering van bedrijfsstrategie. Iedereen kent de Hockeystick wel in plannen, begrotingen en prognoses.  Veel CEO’s vertrouwen op hun jarenlange ervaring en zakelijk instinct om erachter te komen welke van die hockeysticks echt zijn en welke nep. Maar hoe doen zij dat en hoe prik jij als adviseur  daar nu doorheen? Dit boek is een must-read voor alle adviseurs die op zoek zijn naar nieuwe winnende bedrijfsstrategieën en voor adviseurs die graag meer gevoel willen krijgen bij succesvolle (strategische) plannen van klanten.

De strategie voorbij de hockeystick is gebaseerd op uitgebreide analyse van succesfactoren die de lange termijndoelen van bedrijven wereldwijd hebben gedreven. Het boek biedt een mooie formule die jij als accountantskantoor kunt toepassen om objectief de kansen van toekomstig succes van jouw strategie en die van je klanten te meten en te beoordelen.

Door de data van duizenden grote bedrijven te “minen” en te analyseren, brengen  McKinsey-partners Chris Bradley, Martin Hirt en Sven Smit nieuwe inzichten. Met deze analyses en data mining vonden ze drie afzonderlijke groepen bedrijven:
– de onderste 20% met enorme economische verliezen;
– de middelste vlakke 60 % met praktisch geen economische winst;
– en de top 20 % aan wie alle waarde toekomt.

Dit onderzoek, gebaseerd op duizenden grote bedrijven, laat een zelfde soort beeld zien dat wij ook uit onze onderzoeken binnen het MKB naar boven krijgen. Ook in het MKB zien we dat het gemiddelde van de 20% best scorende bedrijven in een branche een 3 x hogere rendement haalt dan het gemiddelde van die zelfde branche.

Het boek komt met overtuigende gegevens waarmee het uitlegt hoe je sociale valkuilen in strategie ontwikkeling kunt omzeilen. De auteurs hebben ontdekt dat over een periode van 10 jaar, slechts 1 op de 12 bedrijven erin slaagt om van de middenmoot van de bedrijfsprestaties (waar 60% van de bedrijven zich bevindt) naar de top te klimmen waar 90% van de wereldwijde economische winst wordt gemaakt. De beweging naar de top hangt af van de huidige positie van het bedrijf, de trends waarmee je mee te maken krijgt en de stappen die een bedrijf zet om zich te onderscheiden van de concurrenten.

Strategie voorbij de hockeystick laat doormiddel van theoretische onderbouwde analyses en ervaringen van tientallen bedrijven zien hoe je de prestaties van jouw kantoor en die van je klanten drastisch kunt verbeteren. Het boek geeft je naast inspirerende nieuwe inzichten, praktisch advies over hoe om te gaan met de dynamiek in managementteams in het echte leven.

Ben je benieuwd naar nieuwe inzichten en praktische voorbeelden? Het boek is te bestellen bij Managementboek.

The Strategy Beyond the hockeystick