Strategie in het echt – Verandermanagement in middelgrote organisaties
Ben jij met jouw kantoor op zoek naar een nieuw toekomstperspectief? Of zitten jullie al midden in een transitie? Dan brengt dat verschillende vraagstukken met zich mee. Wat willen jullie bereiken? Hoe ga je dat aanpakken? Welke doelen worden gesteld? Welke acties moeten worden uitgevoerd om die doelen te realiseren? Oftewel, hoe ga je ook echt veranderen en welke strategie hanteer je daarbij?
Binnen de meeste kantoren in het MKB met tussen de 20 en 100 medewerkers is onvoldoende ruimte en tijd om een strategische transitie systematisch te organiseren. Meestal breken de vennoten hier hun hoofd over. Maar ook accountantskantoren hebben een strategisch managementplan nodig wanneer zij veranderingen willen doorvoeren.
Hiervoor moeten verschillende stappen worden ondernomen en daar helpt het boek ‘Strategie in het echt’ bij. De schrijver van het boek is Jack van der Werf. Hij heeft in zijn carrière functies bekleed als commercieel directeur, algemeen directeur en CEO bij gerenommeerde bedrijven. Daarna is hij een adviesbureau begonnen waarmee hij bedrijven helpt met het doorvoeren van strategische veranderingen, zoals het herstructureren van fusies en het helpen bij verbeterprocessen.
Het boek heeft een logische opbouw en pakt alle onderwerpen aan die komen kijken bij het opstellen van een verandermanagementplan. Zo wordt het belang van een duidelijke missie en visie omschreven en leer je hoe je op basis van de missie en visie een strategisch plan opstelt dat haalbaar is. Het strategisch managementproces bestaat uit onderzoek naar en in de organisatie en de externe omgeving om zo tot nieuwe inzichten te komen. Op basis van deze inzichten kun je nieuwe doelstellingen opstellen om uiteindelijk een haalbaar implementatieplan te maken over hoe je de doelstellingen gaat behalen.
Dit boek kan een handleiding zijn bij jouw transitietraject, maar vergis je niet een (nieuwe) strategie verzin je niet zomaar even. Hulp van buitenaf, de zogenoemde “stok achter de deur” is hierbij voor veel vennoten ook een welkome aanvulling.
Het boek is te bestellen bij Managementboek.