Nieuwe Business Modellen
Duurzaamheid is een onderdeel dat zich snel ontwikkelt. De samenleving hunkert naar duurzaamheid en is hier mee bezig. Zij vinden dat het anders moet en dat kan ook! Er ontstaan daardoor steeds meer initiatieven rond thema’s die er toe doen, zoals voedsel, energie en zorg. Dit wordt ook wel de opkomst van WEconomy genoemd. Veel van deze initiatieven gaan weer snel ten onder. De maatschappij verliest hierdoor kostbare energie van mensen die een transitie naar een andere economie en samenleving helpen vormgeven.
Het vormgeven van de toekomst is een hele uitdaging. Duurzaamheid groeit niet vanzelf, maar dat moet georganiseerd worden met elkaar. WEconomy vraagt om een nieuwe manier van omgang en vraagt om nieuwe- transactiemodellen en businessmodellen.
Jan Jonker heeft drie jaar onderzoek gedaan naar nieuwe business modellen (NBM’s). De kern van een NBM is om samen waarde te organiseren en opbrengsten te delen. NBM’s bieden business modellen waarbij het niet alleen om geld gaat, maar ook om andere waarden.
In dit doe-het-zelf boek zijn de inzichten van ruim dertig co-acteurs uitgewerkt. Met als resultaat een boek dat een leidraad biedt om te komen tot een volwaardig alternatief voor standaard business modellen. Met het boek ‘Nieuwe Business Modellen’ kan iedereen aan de slag gaan met het opzetten van een NBM of het aanscherpen van hun business model. Het boek biedt achtergrondinformatie, voorbeelden, tips en checklist.
De nieuwe economie: dat zijn wij!
Het boek is te bestellen bij Managementboek.