Leestip: Klantloyaliteit

Klantloyaliteit

Over ongelijke behandeling in het digitale tijdperk

De accountancybranche is wellicht het mooiste voorbeeld waar klantloyaliteit een heel grote rol speelt. Veel klanten zijn heel loyaal aan jouw kantoor zijn en jij op jouw beurt aan hen. Waarschijnlijk werken jullie al jaren samen en hebben daardoor een band opgebouwd. Omdat verschillende snel gaande ontwikkelingen de sectoren waarin jouw klanten zich bevinden veranderen, veranderen ook hun wensen en behoeften. 

Hierdoor ben je misschien bang om in de toekomst klanten te verliezen omdat jij niet aan hun wensen kunt voldoen.

Mede door de komst van gebruiksvriendelijke technologie zijn de klanten aan zet. De keuze is zo groot dat ondernemers het voor het kiezen hebben. Jij zal met jouw accountantskantoor hierop moeten inspelen om zo je klanten loyaal te houden of loyaal te maken. Dit kun je realiseren door je diensten en service aan te passen op de verwachtingen van de klant.

Het boek klantloyaliteit beschrijft hoe op een bedrijfseconomische manier een loyaliteitsstrategie ontwikkelt kan worden. Hierbij wordt rekening gehouden met de wensen en behoefte van je doelgroep(en).

In het boek wordt de definitie van klantenloyaliteit uitgebreid behandeld en worden manieren om klantloyaliteit af te dwingen besproken.

Hierbij kun je denken aan:

  • klantparticipatie;
  • loyaliteitsacties;
  • loyaliteitsprogramma’s;
  • waarde differentiatie;
  • behoeftedifferentiatie.

Het boek is uitgebracht in 2001 dus tijdens het lezen zijn enkele voorbeelden wellicht wat achterhaald, maar de essentie is dat zeker niet. Het zet je aan het denken over de waarde van loyale klanten en hoe je die kunt krijgen en behouden. Tijdens het lezen krijg je waarschijnlijk allerlei ideeën over hoe jij binnen jouw kantoor met loyaliteit om te kunt gaan en hoe je deze met verschillende acties kunt verhogen.

Voor de vele accountants die wij dagelijks spreken geldt die loyaliteit zeker ook vanuit de accountant naar hun klant. Veel accountants vinden het dan ook lastig om afscheid te nemen van klanten waaraan zij nauwelijks toegevoegde waarde kunnen leveren, of klanten die de toegevoegde waarde niet waarderen. Vaak zijn deze klanten ook niet loyaal aan jou! Wellicht brengt die boek je op ideeën waarom en hoe je afscheid van hen kunt nemen en of minder loyaal naar hen toe kunt zijn.

Het boek is geschreven door Marnix Bügel en hij geeft in het boek vele tips die je helpen in de uitvoering. Ook wordt in het boek gebruik gemaakt van cases.

Het boek is te bestellen via bol.com.

Klantloyaliteit
Vind je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk en help ons nog meer professionals te bereiken!