Scroll Top

Leestip: Het Regiebureau – Kernprincipes voor sturen op resultaat

Het Regiebureau – Kernprincipes voor sturen op resultaat

Sturen op resultaat, dat is ons vak! Daarom vinden wij het altijd leuk om beschikbare literatuur hierover te lezen. Zonder resultaat heeft een onderneming weinig bestaansrecht. Uiteraard geldt dit ook voor jouw accountants- en advieskantoor. Wat is jouw beoogde resultaat voor het komende jaar? En, hoe stuur je daar nou op resultaat? Hoe vaak is het voor gekomen dat jouw kantoor het resultaat realiseerde dat jij van te voren begroot had? En hoe geldt dit voor jouw klanten?

In het boek ‘’ Het Regiebureau – Kernprincipes voor sturen op resultaat’’ staan de kernprincipes van succesvol regie voeren op zakelijke dienstverlening centraal.

Het boek beschrijft principes, methodes en uitgangspunten voor de inrichting van een regiebureau en deze zijn toe te passen op primaire processen binnen het kantoor. In het boek ligt de nadruk op een praktische benadering, zodat het ook te implementeren is binnen jouw organisatie. Checklists van de aandachtspunten helpen bij het opzetten van een regiebureau concept voor jouw organisatie.

Het gaat hierbij vooral om:

  1. Sturen op resultaat;
  2. Zorgen voor de uitvoering van de dienstverlening;
  3. Richting geven en zorgen voor samenhang;
  4. Kwaliteitsbewaking en kostenbeheersing.

Het regiebureau is vooral nuttig als concept in organisaties waar je effectiever en efficiënter gebruik wilt maken van IT ondersteuning in je bedrijfsprocessen. Het boek beschrijft hoe je een regie bureau ontwikkelt, bouwt, vormgeeft, verbetert en het sturen op de uitvoering.

Als je al veel over dit onderwerp weet en/of gelezen hebt, dan loont het zich waarschijnlijk toch om de hoofdstukken 4-6 eens door te nemen. In onze optiek staat hierin de kern van het boek met een praktisch stappenplan voor implementatie.

Er worden 5 stappen behandeld:
1. De structuur, de belangrijkste stakeholders en de spilfunctie;
2. De omgevingsdomeinen: Operatie, Tactisch, Strategisch en Kwaliteit;
3. De zeven hoofdprocessen en de managementdomeinen;
4. Interne taken en verantwoordelijkheden;
5. Een groeiplan voorzien en dit concreet maken, facetten bij implementatie.

De auteurs van het boek zijn Leon-Paul de Rouw en Chris Verhoef

Ben je benieuwd naar de kernprincipes voor het sturen op resultaat? Bestel het boek dan bij Managementboek.

Sturen op resultaat