De nieuwe professional service firm
Jij bouwt aan een toekomstbestendig businessmodel voor jouw kantoor, waarom en hoe?
De wereld van accountancy verandert steeds sneller. Digitalisering is daar slechts een onderdeel van. Andere uitdagingen zijn:
- Nieuwe generaties ondernemers hebben andere verwachtingen van hun accountant, maar ook de jongere accountants kijken anders naar de toekomst.
- Momenteel zijn er 5 en zelfs soms 6 generaties onder een dak werkzaam.
Hoe vind jij je als accountantskantoor/organisatie opnieuw uit? Dit boek geeft vele nieuwe inzichten, mogelijkheden maar ook aansprekende en inspirerende praktijkvoorbeelden.
Ondernemers verwachten in de toekomst meer (branche en bedrijfs-)kennis en advisering van hun accountant en ook daardoor zijn kantoren genoodzaakt om hun businessmodel aan te passen. In het boek wordt met praktische voorbeelden en op basis van academisch onderzoek beschreven waarom accountantskantoren met de huidige aanpak langzaamaan vastlopen en waarom het hervormen van de organisatie een must is om te overleven.
Managementboek heeft een interview gehouden met Henk Volberda, waarin hij aangeeft dat veel kantoren nog in een ontkenningsfase zitten en dat zij stroef vasthouden aan oude gewoonten omdat dit nog werkt, maar doordat ze blijven vasthouden aan traditionele modellen verliezen kantoren kennisvoordeel . Informatie is immers overal te vinden. Kantoren moeten toegevoegde waarde gaan creëren met behulp van bijvoorbeeld andere specialismen en diensten. Daar komt bij dat organisatie-adviseurs flexibeler zijn dan accountants, omdat accountants blijven vasthouden aan behoudende cliëntvragen.
In het boek wordt ingegaan op de volgend onderwerpen:
- De Professional Service Firms onder druk (o.a. over: disruptie en verandering van diensten);
- Bouwstenen voor de toekomst (o.a. over: werkzaamheden, teamwork, netwerken, businessmodel en archetypen);
- De professional community (o.a. over: bestaande modellen die niet meer voldoen, van firma naar community);
- De community tot leven gebracht (o.a. over: visie en leiderschap, denkkracht, vaardigheden, kennis, organiseren, cultuur, verdienmodellen, reputatie keuze voor diensten en klanten);
- Aan de slag (o.a. over: starten, strategie kiezen en gezamenlijk innoveren).
De toekomst van accountancy is dan ook meer flexibel, doordat de dienstverlening aangepast dient te worden op de wensen en behoeften van klanten. Er worden meer specialismen binnen een kantoor verwacht. Het boek geeft inspiratie en oplossingen over hoe jouw accountantskantoor zichzelf kan klaarstomen voor de toekomst.
Het boek is geschreven door Martijn van der Mandele, Henk Volberda en Rob Wagenaar.
Het boek is te kopen bij Managementboek.