Mijn inspiratie om deze blog te schrijven kreeg ik tijdens mijn vakantie in Italië afgelopen maand. Samen met mijn vriendin was ik bezig met een schitterende en pittige mountainbiketocht naar het mooiste uitkijkpunt van het Bolognola skigebied. Een klim van zo’n 2 uur. Eenmaal boven werd het zwoegen inderdaad beloond met een prachtig uitzicht. Aan de ene kant Umbrië en aan de andere kant De Marken. Dit was al het zwoegen meer dan waard.
Europa is het mooiste continent
Op dat uitkijkpunt raakten we in gesprek een trotse en enthousiaste Italiaan. Luca (toevallig een naamgenoot) bleek een echte reiziger te zijn. Hij sprak goed engels en vertelde ons razend enthousiast over al het moois dat Italië te bieden heeft. Tijdens ons leuke en interessante gesprek zei hij iets dat mij triggerde. Ik vertelde dat het mij in Italië opvalt dat dingen primitief georganiseerd zijn, slechte wegbewijzering, weinig openbare toiletten, afvalbakken etc.
Ik vroeg hem hoe hij dit zag, hij zei toen: “Europa is het mooiste continent van de wereld, het heeft echt werkelijk alles. Italië is het mooiste land van Europa, het heeft werkelijk alles. De Italianen lijken zich alleen niet te realiseren dat ze op zo’n enorme berg goud zitten… en dus handelen ze hier ook niet naar…”.
Later die dag dacht ik terug aan ons gesprek met Luca en moest ik denken aan de vele gesprekken die ik de afgelopen jaren heb gevoerd met accountants. Wat is het nou eigenlijk het verschil tussen hen en de Italianen in het verhaal van Luca?
Het goud van de accountants
In mijn ogen zitten accountants ook op goud, maar handelen ze hier ook naar?
Het goud van accountants is natuurlijk hun band met de ondernemer en hun cijfers.
Maar, is dat nog wel zo?
Mkb ondernemers zijn tegenwoordig steeds minder loyaal naar hun accountant. De jaarrekening vinden ze immers niet meer interessant en deze kunnen ze bij de buurman ook krijgen voor een fractie van de prijs. En ben jij als accountant nog wel de vertrouwenspersoon met wie de ondernemer als eerste zijn nieuwe plannen, zorgen, kansen en problemen deelt?
Mastermind-groepje
Steeds meer mkb ondernemers vormen zoals ik dat noem een soort van “mastermind-groepje” om zich heen. Dit groepje bestaat vaak uit collega-ondernemers, vrienden, en specialisten. Met dit groepje spart de ondernemer met enige regelmaat over zijn ideeën, zorgen en kansen.
Voorheen was de accountant toch het mastermind-groepje? Of hij maakte hij hier tenminste onderdeel van uit?
Hoe zijn deze veranderingen zo gekomen? Waar ligt de oorzaak? En, wellicht nog belangrijker wat kun je hier als accountant aan doen?
De accountant verdwaalt in een bos vol ontwikkelingen en uitdagingen
Tijdens onze gesprekken zijn er een aantal aspecten die steeds weer de revue passeren, die een sterke invloed hebben op het presteren van de huidige organisatie:
- Automatisering(sgraad van de boekhouding);
- Opleidingsniveau van de ondernemer;
- Prijsdruk;
- Strengere wet en regelgeving;
- Personeelskrapte;
- Competenties personeel;
- Veranderende business/verdienmodellen;
Bovenstaande 7 factoren vormen voor het gros van de 300 kantoren waarmee wij in gesprek zijn de grootste uitdagingen. Hier wil ik er nog graag 1 aan toevoegen:
Wat wordt de strategische koers (strategisch plan)? Hiermee bedoel ik waar kies jij als accountantskantoor voor? Wat is jullie DNA? Waarom moet een klant voor jullie kiezen? Wat biedt jij je klanten? Het is van groot belang om je hier een visie over te vormen.
Strategische keuzemogelijkheden
Slechts enkele kantoren, durven echt te strategisch te kiezen. Ik zeg bewust durven: Kiezen voor het één betekent vaak dat het ander niet meer past.
Nu kun je nog kiezen, néé, ik je moet nu kiezen. Waar gaat jouw kantoor op inzetten naar de toekomst toe?
- Diensten met toegevoegde waarde*(klant centraal stellen);
- Laagste in kosten (kosten leiderschap);
- Nieuwe diensten / producten (innovatie).
*: Met toegevoegde waarde bedoel ik: de mkb ondernemer in staat stellen om meer waarde toe te voegen aan zijn bedrijf, met behulp van jouw dienst/product.
Het is niet alleen noodzakelijk om een keuze te maken, het is ook nog eens leuk en uitdagend! Jij bent toch ook ondernemer? Ondernemers gaan nu eenmaal voor uitdagingen.
Het goud voor de accountant is nooit weggeweest
Als accountant beschik je over een grote schare aan klanten, je beschikt over cijfers uit het verleden en over cijfers uit het heden. Wat doe jij hiermee? Èn, belangrijker nog wat doen jouw klanten hiermee?
Zodra je daar een antwoord op hebt, een antwoord waar de klant volledig en naar tevredenheid mee instemt, zit jij op goud!
Heb jij een uitgesproken mening over de inhoud van deze blog, of, wil je eens van gedachte wisselen, dan nodig ik hiervoor graag uit via: luuk.haegens@mkgweb.nl
Luuk Haegens MSc RAB
Partner en adviseur bij Management Kompasgroep B.V.